پهپاد فیسبوک برای ارائه‌ی دسترسی جهانی به اینترنت، در حال تکمیل پروازهای آزمایشی

پهپاد  Aquila : طرح طولانی «مارک زاکربرگ» در راستای دستیابی فیسبوک و چهار میلیارد از مردم جهان که به اینترنت دسترسی ندارند

هواپیمای بدون سرنشین Aquila

پهپاد خورشیدی فیسبوک -به امید اینکه روزی دسترسی جهانی به اینترنت را فراهم سازد- پرواز آزمایشی خود را در ایالت آریزونا با موفّقیّت پشت سر گذاشت. این موفّقیّت پس از آزمایش قبلی که منجر به ناکامی هنگام فرود و نهایتاً سقوط پرنده شد، به دست آمد.

زاکربرگ در اکانت فیسبوک خود نوشت: «وقتی این طرح به سرانجام برسد، می‌توان به ناوگانی از هواپیماهای خورشیدی فکر کرد که یک قطب اتصال شبکه اینترنت در سطح جهان را تشکیل می‌دهند.»

دومین پرواز آزمایشی در ماه می سال ۲۰۱۷ در منطقه‌ی آزمایشی یومای آمریکا به سرانجام رسید که گزارش آن را یک خبرگزاری محلی نیز منتشر کرد.

این بار با تجهیز هواپیما به حسگرهای بیشتر به همراه اسپویلر و سامانه‌ی متوقّف‌‌کننده‌ی افقی پروانه‌ها، عملیات را با فرودی ایمن‌تر از پرواز ماه دسامبر به پایان رساندند. مداومت ثبت شده‌ی یک ساعت و ۴۶ دقیقه همراه با دستیابی به ارتفاع ۳۰۰۰ پا، جزئیات منتشر شده‌ی این عملیات هستند.

به گفته‌ی مارتین لوئیس گومز مدیر سامانه‌های هواپیمایی فیسبوک: «تیم مهندسی از داخل بالگرد، ضمن تعقیب پرنده با نظارت مستقیم و بر خط، عملیات پرواز را کنترل می‌کردند و پرواز برای آنها هیجان انگیز بود.»

او در ادامه افزود: «ارتقاهای انجام گرفته بر اساس عملکرد پرنده در جریان پرواز آزمایشی اول، جهش قابل توجهی را در این پرواز رقم زدند.»

پهپاد در حدود  ۴۵۰ کیلوگرم وزن دارد و طول سرتاسری بالهای آن حتّی از هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ نیز بیشتر است. پرنده عمدتاً با خلبان خودکار کنترل می شود؛ با این وجود برای مدیریت بهینه و ایمن، خلبانان مستقر در زمین بعضی مانورها انجام خواهند داد.

زاکربرگ افزود: «برای افزایش بازدهی پهپاد، مجموعه‌های عظیمی از اطلاعات را گرد آوری کرده‌ایم و همگی می دانیم تا کنون هیچ کس پرنده‌‌ی بدون سرنشین با پرواز مداوم یک ماهه نساخته است، پس نیازمندیم تمامی جزئیات را برای دستیابی به یک نتیجه موفقیت آمیز تنظیم کنیم.»